top of page
Image by Michael Fousert

Model EuropEan Parliament

Het Model European Parliament is een project voor leerlingen van VWO 4. Zij kunnen deelnemen aan het “simulatiespel” waarin zij samen met leerlingen van andere scholen het Europees parlement “(na)spelen” in commissievergaderingen en een algemene vergadering.

Het voorzitterschap tijdens die vergaderingen berust bij de leerlingen, die in een eerder jaar zijn geselecteerd en afgevaardigd naar de landelijke conferentie. Zij zitten dus veelal een klas hoger.

 

Het is de bedoeling, na een selectieprocedure – die per deelnemende school kan verschillen – tot een delegatie van 5 leerlingen te komen. Elke schooldelegatie vertegenwoordigt een bepaald EU-land. Na het sluiten van de inschrijvingstermijn stuur ik de landenverdeling waarin staat welke school welk land vertegenwoordigt.

 

Het zou leuk zijn als een deelnemer daadwerkelijk kan achterhalen welke ideeën er over zijn of haar onderwerp bestaan in het land dat hij of zij vertegenwoordigt. Waarschijnlijk kan de deelnemer er echter niet zo veel over vinden. De afspraak is dan ook dat een deelnemer in eerste instantie vanuit de eigen overtuiging spreekt en waar mogelijk probeert het standpunt van het land naar voren te brengen.

 

Eén leerling per school fungeert als hoofd van de delegatie. Tijdens de opening van de conferentie presenteert het delegatiehoofd de delegatie het land dat wordt vertegenwoordigd. Het gaat dus niet zozeer om het noemen van de namen, maar wel om een (goed) verhaal over het land, dat wordt vertegenwoordigd, of eventueel over de school, die de delegatie afvaardigt (of beide). Deze korte presentatie moet ongeveer 3 minuten in beslag nemen. Ook meldt het hoofd van de delegatie tijdens de Algemene Vergadering in het Provinciehuis de uitgebrachte stemmen (voor, tegen, onthouding) aan de voorzitter.

 

De onderwerpen van de conferentie 2022 worden over de delegatieleden verdeeld (zie de bijlage onderwerpen 2022). Elke leerling bereidt één onderwerp voor. Samen met telkens één vertegenwoordiger/ster van de andere delegaties wordt er in de commissievergaderingen over dit onderwerp gesproken en probeert men door middel van het opstellen van een resolutie een oplossing voor het genoemde probleem te formuleren. Hoe een resolutie wordt gemaakt, staat in de bijlage: hoe maak ik een resolutie?

 

Leerlingen die in de provinciale ronde uitblinken kunnen in aanmerking komen voor de landelijke ronde in Den Haag en daarna eventueel nog voor een internationale sessie.

Daarvoor moet er beoordeeld en gekozen worden. Dit gebeurt in eerste instantie door de begeleiders van de delegaties. Zij kiezen ook mede de voorzitter(s) voor de Algemene Vergadering. De criteria die daarbij een rol spelen zijn o.a. kennis van het onderwerp, spreekvaardigheid en sociale vaardigheden/gedrag.

 

Ook de mening van de commissievoorzitters over de deelnemers wordt meegewogen. Aan de commissievoorzitters en begeleiders wordt dus gevraagd om tijdens de commissievergaderingen en de Algemene Vergadering het geheel kritisch te volgen, zodat we een goede keuze kunnen maken. Van te voren is afgesproken dat van elke school in elk geval één leerling doorgaat.

>>> Ga naar nieuws

bottom of page